Funderingar.

Det är ju så att jag gärna vill ge 100 % vad jag än gör.
(Så är det ju för de flesta.)
Jag startade enskild firma förra året med övertygelsen om att med lite hårt arbete skulle detta förändra min och min familjs framtid.
Jobbade stenhårt med det + allt annat och till slut tog jag slut.
(Skulle vilja vara mera personlig med detta, men jag har valt att inte vara alltför öppen i min blogg så jag försöker förklara ändå.)
Det jag kände var att jag höll på att jaga ihjäl mig. (Inlägget 22 februari - "Sent")
Att ge 100% på mitt ordinarie jobb, 100 %  med min enskilda firma och 100% hemma med barnen!?
Hur gör man det??
Min man jobbar minst 55 timmar i veckan och har aldrig semester, så ansvaret för att det ska funka hemma ligger väldigt mycket på mig.
(Men man ska absolut inte glömma att han bidrar till den största ekonomiska biten för vårt hushåll)
Eftersom vi valt att flytta hit, långt ifrån släktingar, så är barnvakt inte ett ord som finns i vår familj.
Jag kan räkna på mina fem fingrar de gånger vi haft barnvakt.
På 15 år.
Men tro för guds skull att jag tycker synd om mig själv för det! För det gör jag verkligen inte!!

Jag har inte haft det alldeles problemfritt senaste åren gör att jag verkligen måste tänka:
 - Vad mår jag bäst av?
MK ger mig grym energi! Jag önskar jag kunde ge allt!
Men det går inte.
Jag ÄR en energisk person som sällan sitter stilla.
Vill allt och alla väl.
VILL PRESTERA!
Vill så mycket!

Men desto mer jag funderat - så har jag till sist fått svaren.
Vad får mig att må bra?
Att prestera på jobbet?
ABSOLUT!
Jag trivs superbra på ICA och det är ett jobb som passar mig
väldigt bra. Har jobbat i butik i 23 år, det säger väl en del? ;)
Älskar dessutom mat och möten med människor.
En annan sak som jag känner mig väldigt tillfreds med är att finnas för mina barn! Dom allra viktigaste personerna i mitt liv! Att ha koll på träningar, läxor och att finnas till hands!
Finns inget bättre!
Dessutom älskar jag att vara hemma.
Pyssla, städa, fixa.
Min dröm har sedan länge varit ett eget hus, så vad är inte bättre än att fixa och grejja här hemma?

Att vara i skogen.
Fotografera. 
Att hinna dricka upp sitt morgonkaffe utan att stressa iväg.
Att vara här och nu.
Att ha tid att andas och att njuta.
Gå i naturen eller bara runt i samhället en ledig dag, lyssnandes på en talbok, så som jag gjorde för några år sedan.
Nä, det gäller att välja.
Vad mår JAG bra av..?
Och hur ska jag prioritera min tid?

Vilka kloka funderingar Jessica. Att göra dom rätta prioteringarna med familjen i focus är inte alltid det lättaste. Men med åren ( vi är ju faktiskt 40!! otroligt va!!) så får man sina törnar och man lär sig hela tiden. Sen gör man ju inte alltid rätt, men som min mamma brukar säga "att man gör inte fel utan just då visste man inte bättre". Min mamma dog i äggstockscancer för 8 år sen och hon var då 51 år. Det vände helt upp och ner på mitt och mina tre barns liv. Så idag försöker jag leva efter mottot att lev idag och omge dig av människor som ger dig energi. Kram !

Jessica

Tack för kommentaren Kicki, och jag är ledsen att höra om din mamma.. ((Kram))

Kloka ord från dig.




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR